再び「ストーカー」から

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English version below. ↓

映画「ストーカー」からはいくつも考えるヒントがあります。

音楽について直接語った台詞:

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たとえば音楽です 現実と最も関係が薄いし

無思想でつながりのない機械的な音の羅列だ

でもなぜか人々の魂に直接に響くのです

我々の中の何と共鳴するのでしょう

音楽の何が私たちを喜ばせ 心をつなぎ 感動させるのか

何のためにそんな必要が?誰のために?

 

理由などないとあなたは言うかも

清廉な行為だと

それはちがう おそらくね

万物には価値があり意味がある 意味と理由が

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タルコフスキー監督の使用する音楽は特徴的です。

クラシック音楽からはバッハのマタイ、ベートーヴェンの第九、ラベルのボレロなどこれでもかと言わんばかり、あるいは、垢が付いてしまうくらいの名曲中の名曲を使ったかと思うと、日本でもなかなか聴かれていない海童道の音源(サクリファイス)を使ったりしています。水の音や自然音も見事に使われています。かなり音にはこだわった方と思われます。やたらに音楽は使いません。音楽とは「考える」ことを拒否させるトゥールでもあることを熟知していたのでしょう。

上の台詞のように楽天的に考えているかというと、ほかの台詞では:

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実験と事実を重ねてしまいには真理か

事実などどこにもありゃしない

すべて誰かのバカげた思いつきさ そうじゃないかね

誰の思いつきか知りたいか 知ってどうする

何の役にも立たんことを

誰の良心が痛む 私のか?

私には良心などない

あるのは感覚だけだ

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と自虐的な台詞もあり、また、ストーカー(密猟者)仲間の「ヤマアラシ」の弟の詩として「何かが足りない」と連呼したり:

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ひそやかに夏が過ぎ去った

陽だまりは暖かいが何かが足りない

すべての出来事が

この手の中に横たわったとしても

何かが足りない

善も悪も徒に消えることはなく

すべてが燃え上がっても

何かが足りない

人生という翼の下 私は守られているが

幸福というだけでは

何かが足りない

葉は焼かれず 枝も折られず

ガラスのような透明な日々

ただ何かが足りない

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あるいは、何があろうと求め続ける願いとして:

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君がその熱い眼差しで

ひらめく稲妻のごとく

ふと辺りを眺めやる時

私はいつくしむ

君の燃える瞳を

だが私を最も魅了するのは

情熱の口づけに伏せた瞳

そして私は目にする

君のまつげの下に

憂いを含んだほの暗い激情の炎を・・・

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タルコフスキー監督はチェルノブイリ原発事故の7年前にこのストーカーを撮り、チェルノブイリ原発事故の二週間前に遺作「サクリファイス」を発表。サクリファイスは、どこかの原発が爆発したところから始まります。その四年後1990年に黒澤明監督は「赤富士」を撮りフクシマを予見してます。

現在、世の中、大きな替わり目にあります。こんな時だからこそ音楽を、美術を、ダンスを、文学を!

From the film “ Stalker” ( by Andrei Tarkovsky), we can get lots of inspirations. This is about Music.

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Music, for example. There are only slight connections to our reality, no ideology, they are just the enumeration of mechanical sounds. But somehow music touches our spirit. What does correspond to the music in ourselves? What elements of music makes us happy, connect each other, move?  Are there any need? For whom?

You may say there is no reason, but just pure action.

It may be wrong. Everything has value and meaning. Meanings and reasons.

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The music which Tarkovsky uses in his film has some characters. From classical music, he uses J.S.Bach’s Mathew, Beethoven’s 9th symphony, Ravel’s Bolero etc. They are most excellent music in Western world almost everyone can not help agree. On the other hand, he uses the music of Wadazumido in Sacrifice which is not listened to well even in Japan. He uses the sound of water, nature very carefully and beautifully. And he doe not use sounds or music often in his films. He knows quite well that music makes people reject thinking.

Like the lines above, he seems positive about music. But in the other lines he is very masochistic.

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Lots of experiments and facts lead us to truth?

There never has been Facts.

They just occurred to some idiots. Right?

Do you want to know whose idea?

It is meaningless to know it is useless.

Who will have bad conscience? me?

I do not have any conscience.

All I have is only sensations.

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He quotes the poetry by the brother of Stalker called Porcupine.

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The summer passed by secretly.

In the sunshine, it is warm. But something is missing.

Even if I can grasp every happenings, something is missing.

Good or evil have reason to stay, but something is missing.

In this life, I am protected happy, but something is missing.

Leaves and branches are beautiful, everyday life is very pure, but something is missing.

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Tarkovsky quotes some poetry as prayer for continuously seeking after.

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I love your burning eyes when you look around. They are strong and are like inspiring lightning.

I am fascinated most by your eyes in our passionate kisses. I find there are dim but burning violent emotion with grief.

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Mr. Tarkovsky filmed this Stalker in 1979. It was 7 years before Chernobyl explosion. Sacrifice ( his last film ) was open to public 2 weeks before Chernobyl. ( the film opens at the scene when some nuclear factories exploded. ) 4 years later, in 1990, Akira Kurosawa filmed “ AKA-FUJI red Mt.Fuji). It foresees Fukushima disaster.

Now it seems this world is changing drastically. We need now Music, Dance, Arts, Poetry, Literature!!