CD「楽」の評が海外で

raku-jacket11 表 raku-jacket11裏

 

 

拙訳

セバスチャン・グラムスの長く続くベースデュオのプロジェクト「Double the Double Bass」は2008年故スコダニビオと、そしてバール・フィリップス、マーク・ドレッサーと続き2015年にはバリー・ガイさんとの予定です。このプロジェクトの一環として齋藤徹と2013年ドイツツアーをしてこのアルバムを録音しました。(齋藤はグラムスのベースマッセ〈55人のベーシストのアンサンブル、訳者注〉Bassmasse,Gliggレコード2013年)にも参加しています。そして、2014年の10月(ホントは9月、訳者注)このデュオで日本ツアーをしました。

RAKUの漢字は、楽しさを意味し、また、木製の台の上に2台の弦楽器があることを示しているそうです。このデュオは、実験的なフリーインプロバイズドのソロベースの2人がソウルブラザーを見つけた高揚する歓びを表しています。3曲目などは、2人でウォーキングベースのクリシェをやって笑い合うようなユーモアもあります。しかし、このデュオはダブルベースのボキャブラリーを拡張する弓弾きのテクニックを効果的に使うことにより、ダブルベースの音要素を思いっきり探求することに焦点が当てられています。

音のスペクトラムから言っても、たった2本のベースから大きく拡げ、弦楽による室内楽ユニットをじっくりと注意深く形成し、緊張感をそしてドラマさえも作り上げています。それはバイオリン・チェロなどの全弦楽器の全レンジをカバーして、ベースを色彩感溢れ、響き渡る打楽器にも変容させます。

この探求的試みは、このデュオがバイオリン奏者ハラルド・キミックを迎えて、ボーイングテクニックの壮観なデモンストレーションをしたときに強調され、さらにはバール・フィリップスを迎えて、上述した全てのテクニックを瞑想的に探求した時に、最も印象的なクライマックスに達しています。(Eyal Hareuveni)

ご注文承ります。
(全国14カ所での様々な記録をロードムービー風にDVD化する企画も立ち上がっています。)

RAKU TRV-015
Double the double bass in Germany 2013
Tetsu Saitoh (cb.)  travessiart.com
Sebastian Gramss (cb.)  sebastiangramss.de

Raku1 3:20
Raku2 4:51
Raku3 8:50
Raku4 6:27 with Harald Kimmig (vl.)
Raku5 8:04
Raku6 3:07
Raku7 9:11 with Barre Phillips(cb.)
Raku8 5:37

Gramss began his long-term double bass duo project Double the Double Bass in 2008 with the late Scodanibbio, and later with masters Barre Phillips and Mark Dresser, planning to continue this duo series in April 2015 with Guy. As part of this ongoing project Gramss and Saitoh toured Germany and recorded this album in June 2013 (Saitoh also participated in Gramss all-double bass mass recording, Bassmasse, Gligg, 2013) and reconvened again in October 2014 for a tour in Japan.

The chinese character raku means enjoyment but suggests also two string instruments on wood base. The spirit of the duo meeting indeed stresses the uplifting joy of finding a soul brother for the still experimental, free improvised art of the solo double bass art. There is even humor in the duo playing, as the two mock the clichés of the walking bass roles on the third piece. But the duo is focused on intense exploration of the timbral range of the double bass through an impressive employment of extended bowing techniques that expand the double bass vocabulary. Both build the tension, even the drama, carefully, patiently forming a chamber, stringed unit larger in its sonic spectrum than just two basses, covering the full range of stringed instruments as violin and cello, often turning the basses into colorful, resonating percussive instruments. This searching approach is further emphasized when the duo host violinist Harald Kimmig for a spectacular demonstration of extended bowing techniques reaches its most impressive climax with Phillips in a contemplative exploration of all mentioned techniques.

 

コメントを残す

メールアドレスが公開されることはありません。 が付いている欄は必須項目です