ちゅうぶらりんこ

English version below↓。

5日間の音楽療法が効いたのか、血液検査も良好、予定通り昨日、第6回目の抗がん剤治療開始しました。チューブ付き生活(ちゅーぶらりん生活)が明日いっぱい続きます。当分キツイのだろうな、と予想すると、その通りになってしまいますので、予想せずに身体を騙し通せるよう過ごせればと思っている所です。(朝の内は元気。)

Gravitation公演の嬉しいレポートが続いています。やっぱりやって良かったのだな、と思います。今だからこそそう言えますが、公演中に倒れたり、行けなかったりなんて想像すると冷や汗です。

で、こう考えるようにしています。『すべては「音楽」が決めてくれる。やるかやらないか、意味があるのかないのか、』不肖、身体という自然をお借りしている身としては、従うしか無いのです。それは、健康の時も病気の時も同じなのでしょう。こうなったらもう音楽で貢献するしか私には残っていません。

今枝さんとのご一緒するのは2回目でしたが、1回目が響きの悪いホールだったのでPAを入れました。そのためか、慌ただしい準備のためか、初めての志保公演参加のためか、彼女の真価がわからなかった。あるいはキャンサーギフトかも。

今回、リハーサル、本番とすべてPAなしでしたので、生声がジンジンと来ました。奄美の唄者 里国隆さんと韓国珍島(チンド)の巫族(シャーマン)金大禮さんを彷彿。所謂、美しい声(白声)ではなく、頭蓋骨を共振させて多くの高次倍音と雑音を同時に鳴らしている感じです。クルグイ(黒声)

こういう声を持ってしまった宿命(fado)で歌い続けるのでしょう。高木由利子さん曰く「彼女は歌わなかったら死んじゃいます!」宜なるかな。プロフィールによると美大を卒業とのこと。金大禮さんも、普通の家に生まれたのですが天啓を受けてしまって、普通の生活が出来ないようになり、どうしようも無く巫族に入ったとのこと。巫族は社会的被差別グループになります。ロマも被差別。

ホールの外で「出待ち」をしていてもホール内にいるくらいのリアリティで聞こえてくる声なんてそうそうありません。そして隣で歌っていても決して耳をつんざくような音では無いのです。身体から振り絞るように出す声。それこそ地団駄ふんで最後の最後の息が続くまで歌うのです。コルトレーンが最後の息を振り絞るために白目にする、と聞いたことをふと思い出しました。ダイヤルを回して音量をあげるのと根本が違うのです。

そんな声が、何百年も受け継がれた歌を歌うのですから、私のオリジナル曲などは叶うわけがありません。分かっています。しかし、わたしは最新のオリジナル音楽をやるしか無いわけです。今さらフラメンコでも邦楽でも有り得ません。杜撰でもしかたないし、不出来でも、幼稚でもしかたありません。しかし、胸を張って今を演奏したい。それしか無い。一方、私たちには「今・ここ・私」にアクセスすることが容易です。それ故に集中力・即興の要素がより大事になり、活かせるのです。自分を賭ける、身を捨てる勇気と狂気。今持つ私たちのすべてをうち捨てた跡に巨大な記憶の貯蔵庫に繋がる道が拓け、そこでシェアできる音・夢・希望・愛が渦巻いている。

(それにしても、自身(21世紀・日本)とかけ離れた外国のある時期の音楽や踊りに人生を賭けることの出来る人は羨ましい。)

レディ・デイ(ビリーホリデー)とアマリア・ロドリゲスの歌を聴きたくなって引っ張り出して聴いています。

5days music therapy ( rehearsals and performances ) might work well for my body, the result of blood test was good enough to continue anti-cancer chemo ( 6th. ). I will spend three days with tube. Imagining that coming some days will be tough, but if I imagine strongly it will become reality. I would like to deceive my body as nothing is happening.

I see some good and warm reports of Gravitation performance. I think it was good I did it. I will be in cold sweat when I imagine I fell down during the stage or I can not come to the theater.

Now I become think that “MUSIC will lead and decide whether it is worth doing or not, meaningful or meaningless.” I just borrow my body from NATURE while I stay in this world. There is no other choice except I follow MUSIC decision regardless when I am healthy or not. There is nothing left for me except MUSIC for me to contribute to the world if any.

It was second time for me to be with MS. YUKA IMAEDA.( the flamenco singer and dancer ). First time it was a hall without good acoustic, so we used PA system. I could not get her real art.

This time, we could play at a good acoustic hall without PA system. Her voice came tome directly. It reminds me of KUNITAKA SATO ( AMAMI island singer ), and DAE RE KIM ( CHINTO island shaman singer, KOREA). They sing with the vibration of their skulls ( with many high frequency and noises ).

Yuka also has this kind of voice and fado. Yuriko TAKAGI the photographer of this performance, said “ if she stops singing, she will die.”

Yuka graduated from art school not music. MS. DAE RE also grew up in a normal family. At one time she got strong revelation, she became not be able to lead a normal social life, she went into the shaman life. ( Shaman are discriminated in Korean society like ROMA/Gipsy people.)

When I was waiting outside the hall wall to enter, I could hear her voice very near. And when I play next to her, it never sounded loud. Sometimes she shouted at her top of her voice twisting her small body. It reminds me of John Coltrane makes his white eyes open when he needs the last of last breath. It is totally different from turning dial to make the sound louder.

When such voice sings the songs inherited for hundreds years among people, it never be compared with my new original compositions. They are the treasures of human beings. I know it quite well. But all I can do is to play my compositions. I can not play flamenco nor traditional Japanese music. They may be childish, bullshit. But there is nothing I play except them.

For my advantage, we can deal easily with “ NOW, HERE, OURSELVES”. We can make use of our concentration, improvisation. We can make risk of throw ourselves with brave and craziness. When we throw every daily memories, we can find access to the huge storage of memories of life where we can share SOUND/MEMORIES/DREMS/HOPE/LOVE swirling.

I am jealous of those people who can believe and live some music or dance of the foreign culture and different times.

(Now I am listening Lady DAY and Amalia Rodrigues while I am writing this.)